szombat, július 25, 2015

13./ Nyelvtanulás





Az én véleményem, hogy gyorsabban haladsz, ha beiratkozol egy - lehetőleg intenzív - nyelvtanfolyamra. Főleg ha kezdőként indulsz neki.

Vannak kedvezményes, sőt ingyenes tanfolyamok is. Tanfolyamok alacsony keresetűeknek, vállalkozóknak. A lehetőségek tartományonként változhatnak.


(Valahol olvastam arról is, hogy bizonyos esetekben ezek költsége- értelem szerűen a fizetősöké - az adóból jóváírható, de egyenlőre ezügyben még nem találtam hiteles forrást. Amint rátalálok, osztom. Minden esetre a számlát tegyétek el!)

Itt írnak arról, hogyan kaphatsz "Berechtigungsschein"-t, amivel kevesebbet kell fizetned a tanfolyamért.
Ha EU-tagországból jössz, pl. egy 260 Euro-s tanfolyamért csak 120 Euro-t kell fizetned. (Gebühr mit Berechtigungsschein: 120,00€ / Gebühr ohne Berechtigungsschein: 260,00€)

Itt a minisztériumi hivatalos tájékoztató.
Figyelem, nem minden fajta nyelvtanfolyamra érvényes!

Kérvény költségmentességhez. Ezt akkor kell benyújtani, ha álláskereső vagy munkanélküli vagy, és a veled kapcsolatban álló munkaügyi hivatallal kell leigazoltatnod. Ez sem használható fel bármelyik tanfolyamon, kérdezd meg előtte a nyelviskolát!

"Integrationskurse"




Ez azért jó, mert intenzívebb, mint a "sima" nyelvtanfolyamok. Heti öt alkalom! Rákérdeztem, bárki jelentkezhet rá, nem kifejezetten csak menekülteknek indítják. 
Olcsóbb is, és a sikeres vizsga után a befizetett díj felét visszaigényelheted.
Az én sulimban most indítanak ingyenes Integrationskurs-t is, ehhez a munkaügyi hivataltól kell egy igazolást kérned. Viszont vigyázat: ott kell lenned, vezetik a jelenléti ívet, és sikeresen le kell vizsgáznod (erre többszöri lehetőséged is lesz, nem kell megijedni, ha nem sikerült elsőre), különben ki kell fizetned utólag a tanfolyam árát, ami kb. 600 Euro.
Mégegy pozitív hozadéka van: Ha a célod a német állampolgárság megszerzése, ennek a kurzusnak az elvégzése egy évvel lerövidíti a szükséges nyolc évet. Ha nagyon jól sikerül a vizsgád, akkor akár kettővel is!


Úgy tűnik, nekem egy ilyenre sikeredik bejutnom szeptembertől (...csak mert a normál nyelvtanfolyamra fél évet kellene várnom!), és amint tudom, osztom is a tapasztalataimat. 

UPDATE 2016. június: Szerencsém volt, befértem egy megüresedett helyre Niveau A2.2-re, ami "normál" tanfolyam, nem Integrationskurs! Nem kellett szeptemberig várnom! :) Élménybeszámoló a "Menschen" könyes rész alatt.


Tájékoztató lap az integrációs tanfolyamhoz - magyar nyelven.

Ezen az oldalon például a VHS SüdOst induló tanfolyamai közül tudsz válogatni.
Amiket én nézegettem, ott az "Aussichten"  tankönyv sorozatból tanítanak. Ingyenes online gyakorlatokat is találsz hozzá itt.

"Deutsch als Fremdsprache"



A VHS SüdOst tanfolyamai közül ITT tudtok válogatni. Néhány tanfolyam leírásába belenéztem. A "Menschen" könyvekből tanítanak. (Amiket mellesleg megtaláltok a lenti "letölthető könyvek" hivatkozásnál.) Heti két-három alkalom.

FIGYELEM! Rengeteg a nyelvtanuló, így a tanfolyamokra 5-6 hónapos várólisták vannak! Szóval ha szeretnél jelentkezni, de még nem tudod megoldani, akkor is jelentkezz MOST!

UPDATE:
Szeptembertől májusig otthon tanulva ugrottam át az A1.1, A1.2 és az A2.1 modulokat.
Bementem a központba érdeklődni, és irattak velem egy újabb tesztet, miszerint mehetek A2.2-re!
Fogjuk fel úgy, hogy megspóroltam a három tanfolyam árát.
Szóval sikeredett egy megüresedett helyre bejutnom, és már túl is vagyok az első modulon! Élmény volt, alig várom a következő kurzust!
Heti háromszor három óra, 16 fő. Egy leckét két órában veszünk, házifeladat mindig van. Gyorsan haladtunk az anyaggal. A modul végén teszt az összes eddig tanultakból, értsd: előző modulok anyagából is. Aki nem éri el a 60 százalékot, annak nem javasolják a következőre való továbblépést. Persze mehetsz saját felelősségre, de nagyon le leszel maradva a többiektől.
Most egyenlőre szünet, ami kellett is már, hogy leülepedhessenek a tanultak.

A B1.1 indulásáig ismételgetem a tanultakat, és igyekszem használni (ami még nem mindig sikeredik, de nem adom fel!).

Ami jó hír: Akinek sikerült bejutnia egy tanfolyamra, az feliratkozhat a következő modulra, és értelem szerűen elsőbbséget élvez. A megüresedett helyekre veszik fel az újabb jelentkezőket.

A csoport tagjai: - az Anktartiszt leszámítva - az összes földrészről képviselte magát valaki. :)
Élmény volt, mikor a tananyag aktuális témájában beszélt mindenki a hazájáról. Időjárás, szokások... nagyon érdekes volt, sokat tanultam belőle.

Állampolgársághoz

Ha szeretnéd megigényelni a német állampolgárságot:
Niveau B1 írásbeli és szóbeli nyelvvizsga megléte az egyik alapfeltétele.

Ahogy említettem az Integrationskurs-nál, az azt elvégzők egy-, illetve kiemelkedően jó nyelvvizsga esetén akár két évnyi engedményt is kaphatnak az állampolgárság megszerzéséhez előírt nyolc évből.
(Az összes követelményről ITT írok.)

Szótár

Szerintem ez a legmegbízhatóbb és legrészletesebb.  http://dehu.dict.cc/

Egyéb ingyenes oldalak: 

Csak véletlenszerűen sorolok fel néhányat.

Ez az oldal jó kezdetnek. http://lingohut.com/hu/v49506/n%C3%A9met-lecke-kezdetek-szia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.