kedd, szeptember 08, 2015

18./ Iskola - 2.rész Iskolarendszer, Ü-Klasse, délutáni felügyelet, átjelentkezés, bepillantás egy német iskola hétköznapjaiba

Először következzen néhány általános inrofmáció.

Németországban az iskolarendszer tartományonként van szabályozva. Ezért mikor valaki elköltözik egy másik országrészbe, számíthat rá, hogy különbözeti vizsgát kell tennie.

Még az írásoktatásban is vannak eltérések.


A bajor oktatási rendszer

A bajor iskolarendszer a szigorúbbak közé tartozik.

Linkek: 
Az általános iskola Bajorországban
Naptár - iskolaszünet Bajorországban 2016 

Naptár - iskolaszünet Bajorországban 2017 
A naptárak az oldal alsó részén jpg és pdf formátumban elmenthető, kinyomtathatók.
Das bayerische Schulsystem
Forrás: http://meinbildungsweg.de/infografik-deutsch.html


Tanmenet a Grundschule-ban

Forrás: https://www.isb.bayern.de/grundschule/faecher/stundentafel-faecher-in-der-grundschule/
Grundlegender Unterricht: Ez az alapvető tantárgyak gyűjtőneve. Ezen belül a tanár dönti el azok sorrendjét.

A bizonyítványban szereplő jegyek

1-től 6-ig osztályoznak, és értékük fordított a magyar rendszerhez képest.

sehr gut / kitűnő (1) A teljesítmény a követelményeknek a legteljesebb mértékben, minden tekintetben megfelel.

gut / jó (2) A teljesítmény a követelményeknek megfelel.

befriedigend / közepes (3) A teljesítmény általánosságban megfelel a követelményeknek.

ausreichend / elégséges (4) Bár a teljesítmény hiányosságokat mutat, a legfontosabb követelményeknek még megfelel.

mangelhaft / elégtelen (5) A teljesítmény nem felel meg a követelményeknek, de a szükséges alapismeretek megléte arra utal, hogy a hiányosságok belátható időn belül behozhatók.

ungenügend / elégtelen (6) A teljesítmény nem felel meg a követelményeknek, és az alapismeretek annyira hézagosak, hogy a hiányosságok belátható időn belül nem hozhatók be.


Köztes jegyeket nem lehet adni.


Rábukkantam egy szuper grafikára is, ami látványosabban és érthetőbben szemlélteti a bajor iskolarendszert (lásd a következő képet). Nagyon leegyszerűsítve:
Grundschule: négy év.
Elsőben nincsenek osztályzatok, csak szöveges értékelés.
Másodikban már jegyet kapnak, de csak év végén. Az első félévben még csak smiley-kat kapnak, de ezek is beleszámítanak az év végi jegyekbe. Ezek a jegyek még nem számítanak a továbbtanuláshoz.
A harmadik-negyedik osztály jegyei viszont már számítanak!
Amiből számolják az átlagot: Német, matematika és HSU - ez egy összevont tantárgy.
(Deutsch, Mathematik und Heimat- und Sachunterricht (HSU)).
A Grundschule után a gyerekek mehetnek
Gymnasium-ba (2,3-as átlagig! Itt az osztályozás fordítva van, 1-es a legjobb.),
Realschule-ba,
Gesamtschule-ba (ebből kevés van),
Hauptschule-ba, vagy
Berufsschule-ba. Ide bármelyikből lehet menni.

A bajor iskolarendszer elég merev, nem átjárható, vagy csak nagyon nehezen, plusz évek elvégzésével..
Ez már nincs az ábrán, de a Realschule-ból pl. csak a Beruschule-ba, Fachoberschule-ba, Fachhochschule-ba lehet menni, Universitaet-re nem.
Hauptschule-ból szintén nem mehetsz bármerre tovább.



...és most a személyes tapasztalat.

Iskolai előkészítő foglalkozások

A nyár végén irattuk be a gyerekeket, így lemaradtam a szülői értekezletről, az ismerkedős alkalmakról, előkészítő foglalkozásokról.
Pontosabban mindezeket végigjártuk, de Magyarországon. Ráadásul angolul tanultak a fiúk, és az iskolaelőkészítő foglalkozások is angolosak voltak, nem németesek. Ezeket mégsem hátránynak tekintem, mert - bár nem itt -, de ügyesen végigülték a 45 perceket, és utána lelkesen jöttek haza. Az angolozás sem veszik kárba, harmadikban majd jól jön, itt ugyanis akkortól tanulnak idegen nyelvet.

A lista

Megkaptuk a listát a beszerzendőkről, és átolvastam az iskola honlapját. Nagyjából ennyi infóval indultam.

**********************************************************************
Materialliste Übergangsklasse (Schüler der 1. Klasse) / Eszközök listája átmeneti-osztály (1. osztályos tanulóknak)

Feder- und Schlampermäppchen: / Toll- és ceruzatartó:


2 Bleistifte (dünn, weich, 2B) / 2 ceruza (vékony, puha, 2B)

Buntstifte (weich) / Színesceruza (puha)

Radiergummi (weich) / Radír (puha)

Dosenspitzer / Dobozos ceruzahegyező

Schere / Olló

Marken-Klebestift (kein Flüssigkleber!) / Márkás ragasztóstift (nem folyékony ragasztó!) - Pritt

kleines Lineal / kis vonalzó

wasserlöslicher Folienstift, dunkelblau, fein / vizes bázisú Folienstift, sötétkék, finom 

Zusatzlich brauchen die Kinder im Schulranzen ein 30 cm Lineal. /
Ezen túlmenően, a gyermekeknek kell egy 30 cm-es vonalzó a táskába.

Alle Arbeitsmittel sollten mit Namen versehen sein. Bitte alle Stifte zu Hause Spitzen!
Die o.g. Materialen müssen immer vollstandig im Schulranzen sein. (Taglich prüfen!) /
Minden munkaeszközt el kell látni a nevükkel. Kérjük, minden ceruzát hegyezzenek ki otthon!
A fent említett eszközök mindig legyenek a táskában. (Minden nap ellenőrizzék!)

Hefte / Mappen: (Bitte alle Hefte in die zugehörigen Umschlage einstecken!) /
Füzetek / füzetborítók: (Kérjük, tegyék bele az összes füzetet a megfelelő borítóba!)

1 Heft DIN A5, Lin. 1, Umschlag: rot /
1 Füzet DIN A5, Lineatur 1, Füzetborító: piros

1 Heft DIN A4, Lin.21 (Lineatur 4. Klasse, ohne Rand!), Umschlag: weiss /
1 Füzet A4, Lin.21 ( 4. osztályos margó nélkül!), Füzetorító: fehér

1 Heft DIN A4, blanko, Umschlag: transparent /
1 Füzet A4, sima, Füzetborító: átlátszó
1 Doppelheft DIN A4, Lin.21 (Lineatur 4. Klasse, Ohne Rand!), Umschlag: lila /
1 Duplafüzet A4, Lin.21 (4. osztályos, margó nélküli!), Füzetborító: lila

2 Hefte DIN A5 Lin. 7 (grosses Karo), Umschlage: dunkelblau, hellblau /
2 Füzet A5 Lin. 7 (nagykockás), Füzetborító: sötétkék, világoskék

1 Spezielles Hausaufgabenheft mit Tageseinteilung /
1 Speciális Házifeladatfüzet napirenddel

DIN A5 Schreibblock, Lin. 1 (liniert) /
DIN A5 Íróblokk, Lin. 1 (vonalas)
DIN A5 Rechenblock Lin. 7 (kariert) / 
A5 Számolóblokk Lin. 7 (kockás)
4 Schnellhefter für Arbeitsblatter (rot, blau, grün, gelb) /
4 Gyorsfűző, munkalapokhoz (piros, kék, zöld, sárga)

-›› Die Schüler benötigen eine Hausaufgabenmappe. / 
- >> A tanulóknak kell egy házifeladatos mappa.

Kunst: / Művészet:

Zeichenblock DIN A3 / Rajzlapblokk DIN A3
Große Juris-Mappe für Zeichnungen / Nagy hajtogatós(füles) mappa a rajzoknak

Bitte in einem kleinen Schuhkarton mitbringen (alle Teile beschriften!): /
Kérjük, hogy hozzanak egy kis cipősdobozt a lenti eszközöknek (címkézzenek fel minden eszközt!)

Malkasten mit Deckweiß, Wasserbecher / Festékkészlet - fehér szín is legyen benne, vizes csésze

Borstenpinsel Nr. 12 / Nr. 6 / Nr. 2 / Ecset: Borsten-Pinsel No. 12 / Nr. 6 / Nr. 2

Haarpinsel Nr. 12 und Nr. 6 (Mit Spitze!) / Haar-Pinsel Nr. 12 / Nr. 6 (mit Spitze!)

kleines Malschwämmchen / Kis szivacs

Malkittel (z.B. altes Hemd) / Festős kötény (például régi póló)

Pastell-Ölkreiden (“Jaxon”) / Olajpasztell kréta ("Jaxon")


Sonstiges: / Egyéb:

Hausschuhe (beschriftet) / Benti cipő (névvel)

Tumbeutel mit Sporthose, T-Shirt und Turnschuhen / Tornazsák - sport nadrág, póló és tornacipő
**********************************************************************
A lista egy része nem okozott gondot. Pontosan meg volt adva minden paraméter. Ilyen ceruza, olyan festék, amolyan ecset (két típus és mindegyikből több méret). Ekkora és ekkora vonalzó...
Még azt is pontosan leírták, melyik füzetet milyen színű borítóba kell csomagolni.
Na igen. A füzetek. A füzeteknél elakadtam. Ne legyen margója, Lineaturen ennyi-és-ennyi legyen... Kicsit másfajta füzeteket kérnek, mint otthon.
Milyen legyen az a bizonyos házifeladatos mappa? Stb.
Utólag már tudom, nem nagy ördöngősség.
Minden füzet elejére rá van írva a lineatur száma. A sok egyéb tenni- és intéznivaló miatt eddig nem jutottam.

Szerencsére a közeli papírboltban lehet kérni, hogy állítsák össze a csomagot. Csak leadod a listát, másnap bemész, fizetsz és kész. Így még tíz százalék engedményt is kaptunk.
A tankönyvekért nem kell fizetni. Hogy a megvásárolt holmik mennyibe is kerültek összesen, azt nem tudom, mert felét Magyarországon szereztük be. A füzetekért, borítókért, mappákért 30 Eurót (ami kb. 9 000,- Ft) fizettünk fejenként.
Azóta már kiderítettem hol lehet ennél jóval olcsóbban vásárolni. A Müller-ben például egy A5-ös füzet 0,09 Eur. ...majd legközelebb.


Schultüte

Ez egy kétszáz éves hagyomány. Az iskolát kezdő gyerekek kapják, amit megtöltenek mindenfélével.
De pontosan mi kerüljön bele? (Édességek, finomságok, sulival kapcsolatos apróságok - pl.ceruza, radír.)
A suliba kell leadni, és ott kapják meg? Vagy vigyék magukkal az első nap? (Sulija válogatja, nálunk első nap vitték a gyerekek magukkal.)
Egyik szomszéd mondta, hogy alap esetben ezt még az oviban töltik meg a gyerekek, és az iskola első napján viszik be magukkal.
Kész csomagokat is lehet vásárolni...esetünkben ezzel a lehetőséggel éltünk. Volt egészen kicsi, de gyereknagyságú is. :)




Közlekedés

Sajnos az iskola nincs közel.
Az önkormányzattól és az iskolai ügyintézőtől tudjuk, hogy itt nincs iskolabusz. (Update: Vannak iskolák, ahol van. A miénkhez nincs. )A gyerekeknek bérletet kell venni, amihez bérletigazolványt is kell igényelni. (A felnőtteknek viszont nem kell bérletigazolvány, a bérletek átruházhatók.) Aki 2 km-nél messzebbre jár, annak utólag visszatérítik az árát. Az iskolában kell leadni a bérleteket.

Ottobrunnban hét-nyolc éves gyerekek felnőttek nélkül jönnek mennek, bicajoznak, rollereznek. Még boltban is láttam egyedül vásárolni egy nyolc év körüli kislányt.
(A budapesti gyerekeknek azért ezt nem merném ajánlani.)
A gyerekeket önállóságra nevelik. Az iskolaelőkészítő része, hogy megtanítják nekik, hogyan tudnak önállóan eljutni az iskolába, és vissza. Ezt a végén tesztelik is. Egyedül kell végigmenniük az egész útvonalon. Ellenőrző pontokon felnőttek és rendőrök állnak, és figyelik őket megállnak -e, körülnéznek -e, ahol kell. Ha minden renben, kapnak egy papírt, hogy ügyesek voltak.

Természetesen nem hagyják őket teljesen magukra. Vannak önkéntesek, akik segítenek az úton átkelni, figyelnek rájuk. A gyerekek iskolájában 25 Schulweghelfer segíti őket reggelente és délután.

Roller"parkoló" a suliudvaron


Tanévnyitó

Az első iskolai nap minden kisgyerek életében nagy fordulópont. Érthető hát egy kis lámpaláz.
Nálunk ehhez még hozzájött az ismeretlen hely (két hete költöztünk), és az idegen nyelv.
...Szerencsére két mosolygós kismanót kaptam vissza az első nap végén. :)

Nade hogy is zajlott le a tanévnyitó?

  • Szeptember 15-én 8:30-ra / 8:45-re kellett beérkezni. Minden elsős csinos ruhában (színes, nem fekete-fehér!), iskolatáskával a hátán, kezében a "Schultüte"-vel az iskolaudvaron várakozott. Mellettük szülők, nagyszülők.
  • 9:00-kor bementünk a tornaterembe. A gyerekek (csak elsősök voltak) az első sorokban ültek, nagyszülők és szülők hátul.
  • Az igazgatónő rövid üdvözlőbeszédet tartott, bemutatkozott, és bemutatta a leendő négy elsőosztály - az A, B, C, plusz az "Übergangsklasse" - osztályfőnökeit.
  • Kis műsor a másodikosok előadásában (zene, ének, tánc).
  • Ezután az osztályfőnökök sorban, név szerint szólították a gyerekeket. Minden kisgyerek kapott a nyakába üdvözlő ajándékként egy mézeskalács szívet, majd a táskájukkal és a Schultüte-vel együtt elvonultak a tanítónénijüket követve az osztálytermükbe.
  • Amíg a gyerekek ismerkedtek egymással és az új helyzettel, addig a szülők, nagyszülők a tornateremben várakozhattak, süteményt és kávét kaptak.
  • Übergangsklasse
  • Később mi szülők felmehettünk az osztálytermekhez, és behívtak minket. Pár fotó, bemutatkozás a tanítónéninek (aki még nem találkozott vele, mint pl. én), egyéb csomagokat leadni (cipősdobozban festőkészlet, A3-as mappában rajzlapok, tornazsák).
    A fiúk osztályában tizennégyen lesznek.
    Minden kisgyerek bemutatkozott nekünk németül és elmondta honnan jött. Aztán minden nyelven elmondták, hogy mondják azt, hogy "guten morgen".
    Az átmeneti osztályba (Übergangsklasse-ba)csak addig járnak, amíg megtanulják a nyelvet. Ez általában fél- vagy egy év szokott lenni. 7-10 évesek.
    Négy elsős, a többiek nagyobbak.
    Honnan jöttek?
    Bulgária, Románia, Afganisztán, Irak, Szíria, Horvátország, Olaszország ééés Magyarország.
  • Ennyi volt a tanulásból az első nap az elsősöknek. 
  • A többiek még maradtak, az iskolakezdők és szüleik pedig visszavonultak a tornaterembe a nap zárásaként egy rövid ökumenikus istentiszteletre. Ez nagyon tetszett nekem!
    Négy vallás képviselője tartotta. Katolikus, református, iszlám, evangélikus.
    Inkább nevezném játékos előadásnak, mint misének. A színekről szólt vidáman, a gyerekek nyelvén. Közös énekléssel kezdődött. Aztán nagy, színes lepedőket terítettek a vállukra a lelkészek/lelkésznők. (Bocsánat, nem tudom mi a helyes megnevezésük a különféle vallásokban.) Mindegyik színről meséltek, hogy a természetben mi ilyen színű, és az a valami miért fontos. (ég, víz, fű, virág, nap...)
    Aztán bevonták a gyerekeket is. Megkérdezték, kinek mi a kedvenc színe.
    Végül elmondták, hogy az emberek is olyan sokfélék, mint a színek, és hogy mindenki fontos, mindenkinek megvan a maga helye a világban, stb.
    Aztán a lelkészek kérték a gyerekeket, jöjjenek ki hozzájuk azok, akik az ő vallásához tartoznak. Rövid ima, megáldották őket, leültek.
    Utolsó közös ima, ének, "Auf Wiedersehen!".
  • ...és végül a nap fénypontja: indulás haza! Mondanom sem kell, út közben könnyebb lett a "Schultüte". :)




Hétköznapok az iskolában

Négy órájuk lesz (mert elsősök). 8:00-11:20-ig tart a tanítás, szóval nem viszik túlzásba. Dupla óráik vannak, ami azt jelenti, hogy egymás után két órát adnak le szünet nélkül (2 x 45 perc), a váltást csak egy rövid csengetés jelzi. Utána van a tízórai szünet, majd újra egy dupla óra.

A szünetben minden nap kimennek az udvarra, kivétel amikor esik az eső... pontosítok, amikor zuhog az eső. Szemerkélő esőben még vígan kint játszanak. Úgy vettem észre itt sokkal kevésbé pátyolgatják a gyerekeket, és sokkal többet vannak kint a levegőn. 

Betegség esetén: Reggel iskolakezdés előtt be kell jelenteni telefonon. Csak a tizedik nap után kérnek orvosi igazolást! Lehetséges, hogy ez iskolánként más és más, de nálunk így van.

Délutáni felügyelet vagy egész napos suli

Délutánig tartó verziók is léteznek.
Mi a késői beiratkozás miatt lemaradtunk ezekről a lehetőségekről.
  • "Ganztagsschule" egésznapos iskola: Hétfőtől csütörtökig 8:00-tól 16:00-ig, pénteken 12:15-ig vagy 13:00-ig. A gyerekek iskolájában csak egy osztály indult ilyen, egyenlőre kísérleti jelleggel. INGYENES
  • "Mittagsbetreuung" A szomszédos épületben van, nem az iskolában. Ez csak felügyelet, olyan lehet, mint Magyarországon a napközi. Ebédet a szülőknek kell küldeniük, házifeladatukat itt nem ellenőrzik. Mivel a tanítás után van, NEM INGYENES!
  • "Hausaufgabenbetreuung" Házifeladattal kapcsolatos segítség. 
  • "Hort" Ez sem az iskolában van, de közel hozzá. A fiúk iskolájából két különböző "Hort"-ba is lehet jelentkezni. Ezeket az önkormányzat üzemelteti, a többi iskolából is ide járnak a gyerekek.Többet nyújt, mint a napközi. Este 18.00 óráig van nyitva. A gyerekek kapnak ebédet (külön kell érte fizetni). Itt írnak házi feladatot, amiben segítenek nekik. A gyerekek különböző délutáni szakkörökön is résztvehetnek, és alkalmanként egyéb programokat, kirándulásokat is szerveznek nekik. Az iskolai szünetekben is nyitva tart. Mondanom sem kell, a túljelentkezés miatt nehéz bejutni. Mivel a tanítás után van, NEM INGYENES!
  • "Waldhort Outback” Hasonló, mint az előző, de távolabbra viszik őket (1,8 km) busszal/taxival. Mivel a tanítás után van, NEM INGYENES!
UPDATE: A Hort-os számlákból valamennyit vissza lehet igényelni az adóból! (Hogy pontosan mennyit és hogy, azt majd leírom az első adóbevallásunk után.) Az étkezést nem. Azt - gondolom pont ezért - külön számlán is kapjuk.

UPDATE 2015.december:
Januártól felvették a fiúkat a "Hort"-ba!

Úgy alakult, egyszerre két lehetőség is adódott.

Először felszabadult három hely a"Waldhort"-ban. Ez egy erdő közepén van, mellette egy nyugdíjas otthon, nyugalom és jó levegő biztosítva. Megnéztük, beszéltünk a pedagógusokkal is. Ne egy csili-vili helyet képzeljetek el, ellenben hatalmas a külső tér a mozgásra, belül szintén nagy. A napirend is rendben volt. Hetente egyszer gitároktató is jár hozzájuk, plusz pénzért be lehet iratni a gyerekeket. Néha szerveznek nekik extra programokat. Kicsit drágának találtuk, de ha más nincs... 
Amíg mi felnőttek beszélgettünk, addig a gyerekek már el is foglalták magukat, haza sem akartak jönni. :)
Negatívum: A "Waldhort"-ba taxival viszik a gyerekeket, amit szintén a szülő áll.

Másnap felszabadult az iskola szomszédságában lévő "Hort"-ban is két hely. A tanító nénijük szólt. Azonnal lecsaptam a lehetőségre, kértem időpontot egy megbeszélésre. A kezembe nyomtak egy kb. 40 oldalas dokumentumot, hogy töltsem ki, és hozzam a megbeszélésre. Tartalma: Szerződés, árlista, elérhetőségek, infók a gyerekekről, háziorvosunk, oltásaik, betegbiztosításuk, ki viheti el, mennyi időre szeretnénk, kiszedhetik -e a kullancsot, ha találnak bennük, van -e ételallergiájuk, stb.
Ennek a Hort-nak az előnyei a másikhoz képest:
Közvetlen a suli mellett van, értük jönnek, és csak átsétálnak egy kapun. Ráadásul még a busz is a közeléből indul reggelente a leendő nyelvtanfolyamom helyszínére, és hazafele is itt tudok leszállni. 
Szóval győzött a praktikum, a másik lehetőséget visszamondtam.
128-152 Euro / hó a díja, attól függően, hogy napi hány órát lesz ott a gyerek. Ehhez jön még az étkezés díja, ami 4,11 Eur / nap.

Átjelentkezés kérése

Ahogy fentebb már említettem, az átmeneti osztályba (Übergangsklasse-ba) - már ahol van ilyen -  csak addig járnak a gyerekek, amíg megtanulják a nyelvet. Ez általában fél, vagy egy év szokott lenni. Nincs a félévhez kötve, amikor eléri a gyerek a megfelelő szintet, mehet a rendes osztályába. Gondolom iskolája válogatja ezt is, a fiúk iskolájában előtte szokott egy átszoktatási időszak lenni, mikor hetente egyszer egy órát vagy napot a leendő osztályukban töltenek, hogy szokják a tanárt, a közösséget, és hogy kicsit felzárkózzanak a tananyagban.

A gyerekeket itt is körzet szerint kell beiratni az iskolába, de van lehetőség átiratkozásra is. Ez nem minden esetben sikerül, attól függ mennyi a körzetes gyerek. Ilyenkor találni kell valami megfelelő indoklást.
Esetünkben az történt, hogy az Übergangsklasse nem a körzetes iskolában volt (mert ezt nem indítottak minden suliban). Ez történetesen nekünk nagyon jól jött, mert sokkal közelebb van, mint a körzetes, ráadásul kis mellékutcákon keresztül is megközelíthető, nem kell a gyerekeknek átmennie több forgalmas úton. Valamint a "Hort" is ott van a suli mellett, még az udvaruk is közös. És nem utolsó sorban: itt már ismerik a tanárokat, gyerekeket...
Szóval mikor eljött az idő, hogy a normál német osztályba kerüljenek, előtte megbeszéltük a tanárral, hogy maradni szeretnénk a suliban.
Ő továbbította a kérést az igazgatónak, és mondta, hogy részükről rendben van.
Ekkor kaptunk egy "Antrag auf gastweisen Schulesuch" című nyomtatványt, - ami letölthető innen  - és az első pontot kitöltve le kellett adni a körzetes iskolába. A "Begründung"-hoz  beírtam a "Hortplatz"-ot, az "Eingewöhnung in Schule"-t, stb.
Később kaptunk egy határozatot, hogy hivatalosan az említett iskola lett a gyerekek iskolája.

***
Hétköznapi apróságok - bepillantás egy német iskola mindennapjaiba

Ezt leírom, mert megmosolyogtatott. 
A gyerekek lelkesen mesélték az első rövidke napjuk után. "Mami, képzeld! Itt bárhogy lehet jelentkezni! Egy ujjal, két ujjal, nyuszifüllel, nyitott tenyérrel, bárhogy!" :)

...
Osztálytársak: Mindegyikük szuper jó fej. Fő kedvencem a szíriai fiú, aki első pillanattól kezdve a legkedvesebb és legsegítőkészebb volt a gyerekeinkhez. Már az első héten megtalálták a közös hangot a többiekkel is. Hamar kiderült ki mit szeret: Star Wars, Batman...a gyerekek - bárhonnan is érkeztek - gyerekek. A viccelődés és a játék a közös nyelv nélkül is megy. Szóval úgy tűnik, nem lesz gond a beilleszkedéssel.

...
Ma (még csak negyedik napja kezdtük a sulit) érte egy kis baleset az egyik fiamat. Mit szépítsük - rendesen pofára esett. A csoportjukból aki látta, azonnal a segítségére sietett, a kislányok egy csapatként kísérték be a tanáriba, aztán meg a mosdóba. Mikor megláttam délután, majdnem elájultam, de manókám vidáman közölte velem, nézzem a jó oldalát, sokkal közelebb kerültek hozzá ezáltal a többiek, és ettől ő sokkal boldogabb. ...hmmm


...
Nem tudok és nem is akarok általánosítani, csak a mi gyerekeink iskolájáról tudok nyilatkozni. Szóval nem mondom azt, hogy a németek ilyenek vagy olyanok.
"So." Ami a magyarországi iskolához képest "érdekes" nekem, hogy itt jóval lazábban veszik a fegyelmet. Legalábbis a kicsiknél.
...Ahogy kicsengetnek, a kisdiákok kiözönlenek az osztálytermekből rohanva, kiabálva, mint megannyi kisördög. "Te jó ég!" - mondtam  én, mikor először láttam/hallottam. Erre a mellettem elsétáló tanítónéni - látva a reakciómat - mosolyogva megjegyezte. "Gyerekek."  ...és milyen igaza van.

...Olyat is láttunk, hogy három fiú birkózott egymással. Én biztosan szétszedtem volna őket. Itt a tanár viszont szó nélkül elsétált mellettük. "Odják meg maguk. Nem avatkozunk bele." ...Végül tényleg megoldották, és játszottak együtt tovább. (Feszültség kiadva, mehet tovább az élet.)

...
Több alkalommal láttam, hogy egy furgon megáll a sportpálya végén. Egy halom biciklit pakolnak ki, bólyákat állítanak fel és közlekedési táblákat. Rendőr (egyenruhás)  áll a pálya szélén, a gyerekek meg kerülgetik a bólyákat, megállnak, elsőbbséget adnak. Ezt nagyon jó dolognak tartom! Már a nevét is tudom: "Jugendverkehrsschule".
Forrás: http://www.hallo-muenchen.de/bilder/2012/07/05/2403250/736573118-einem-truck-voll-fahrraedern-verkehrsschildern-tingelt-jugendverkehrsschule-schule-schule-foto-1Nef.jpg



...
Minden sulival kapcsolatos infót megkapunk papíron. Miért írom ezt le? Mert eddig én írtam a szülőértekezleti összefoglalókat (oviban végig, és a leendő elsősök szülői értekezletén), itt meg a kezembe nyomják. Nekem ez is pozitívum. :)
"Elternabend" - olyan, mint otthon a fogadóóra. Minden szülő fél órát kap gyerekenként. Megbeszélik mik a gyerekek erősségei, és mi szorul fejlesztésre, hogy viselkedik az osztályban.

...
Van itt kérem szigor is, ha kell. A tornaórák játékosak, ezért minden gyerek szereti. Egyik alkalommal, ketten visszafeleseltek a tanárnak. Mivel második felszólításra sem hagyták abba, félbehagyták a tornaórát,  és felmentek a terembe feladatokat írni. A másnapi tesin - a gyerekek elmondása szerint - mindenki kisangyal volt.

...
Ha az órán valaki előbb végez a feladataival, mint a többiek, elvehet egy lapot, és rajzolhat, vagy az osztály házikönyvtárából kiszolgálhatja magát, és olvasgathat. 

...
Tornaóra: Heti három óra, ebből kéthetente egy dupla óra úszás. A tornaórák és az úszás is játékos. Úgy kapnak feladatokat, hogy azt közben élvezik. Ezen túl a szünetben mindig kint vannak, még szemerkélő esőben is.
Ének: Külön tanár tartja, és szintén nagyon játékos. Széken dobolnak, hangszerekkel ismerkednek, "kottát írtak" egy mondóka ritmusára (tá, ti-ti).

...

Ünnepek és egyéb különleges napok

Többnyire ugyanazokat ünneplik, mint nálunk.
Szeptemberben kezdődött az itteni életünk, így az ősszel kezdem a sorrendet.

Évnyitó: Rövid, a tornateremben egy rövid játékos ökumenikus Istentisztelettel egybekötve. Ez utóbbin nem kötelező résztvenni.

Cirkusz projekthét: Ezt utólag illetsztem be a beszámolóba, mert ezzel csak a második évben találkoztunk, ugyanis négy évente van ilyen az iskolában. Ilyenkor a Flip Flop Cirkusz  sátrat ver az iskolaudvaron. Ez nem egy hétköznapi cirkusz, náluk a gyerekek csinálják a műsort. Felosztják az osztályokat négy napra. Délelőtt betanítják nekik a műsort, délután 5-re a szereplők jelentkeznek sminkre, öltözésre, 6-kor kezdődik az előadás, amit a szülők, ismerősök, vagy akárki megnézhet. Két órás komplett előadást adtak, a félidőben volt egy rövid szünet (ahol lehetett venni vattacukrot, üdítőt, stb.). Még a porondmester is a gyerekek közül került ki! Mindössze három felnőtt segítette a munkájukat: a bohóc, egy segítő, aki pakolta a nehéz kellékeket, és egy hölgy. Minden kisgyerek csak úgy ragyogott a porondon, látszott, hogy nagyon élvezték. Természetesen mindenki vastapsot kapott.
A hét ötödik napját a záróelőadásra tartogatták, ahol a legügyesebben szereplő gyerekek léphettek fel ismét.
Ezen a héten a tananyagba is bevonták a témát, még a házifeladat is egy cirkusziskola tanulóiról szólt, amiket az én manókáim valahogy sokkal szívesebben csináltak meg. :)




Halloween: A suliban jópofa pókos és denevéres mécsestartókat gyártottak. Főleg a kicsik ünnepe. Ismerősökhöz mennek el kora este, jelmezbe öltözve. Szülők kísérik őket. Felnőtteknek szóló bulik is vannak. A kirakati díszek az ünnep elmúltával - azaz másnap - kikerülnek a kirakatból. Házaknál sehol nem láttam izléstelen szörnyeket, csak töklámpásokat, és itt-ott néhány díszt.

Szent Márton (Sankt Martin) napján papírlámpásokat készítettek a suliban, és elmesélték nekik Szent Márton történetét. Este sötétedéskor, aki akart kimehetett a kis lámpásával a felvonulásra. Egy piros köpenyes lovas vezette a gyerekeket. Rengetegen szoktak lenni.
@RalphBraunFoto



Mikulás (Nikolaus): Hasonlóan ünneplik, mint nálunk. Kis csomagot kaptak a suliban is. A különbség annyi, hogy itt - mivel általában vallásosabbak az emberek - többnyire Szent Miklós püspök ruhában van a Mikulás.
Itt említem meg a
"Krampuslauf"-ot azaz "Krampuszok Futását". Münchenben, a karácsonyi vásárban szokták megrendezni. Nem éppen kisgyerekeknek való, mert rémísztő jelmezekben vonulnak fel, és futkosnak az emberek között.


Advent: 24 kisbatyut csinált a tanítónéni. Mindegyikben volt egy apróság (csoki, kicsi játék), és egy cetli felirattal. Első nap mindenki húzott magának egy sorszámot, így sorsolták ki, ki mikor nyithat ki egyet. A cetlikre olyan dolgok voltak írva, mint például 
"Ma megváltoztathatod a neved, és egész nap mindenkinek így kell szólítania téged."
"Helyet cserélhetsz a teremben bárkivel."
"Ma a tanítónéni írja meg a házifeladatodat."
Az iskola aulájában van kis Betlehem. Több napra is szerveztek nekik rövidebb műsorokat. Van, mikor az énekkar énekel, van, mikor a zeneiskolások zenélnek. Mindez a suliidőben.


...
Az utolsó iskolai hét elég laza volt.
Karácsonyi műsor: Hétfő reggel 8-tól a tornateremben. A szülőket is meghívták, aki tudott, eljöhetett. Minden osztály adott egy pár perces műsort, egy dal vagy egy tánc erejéig. Az egész nem tartott fél óráig sem.
Az "Übergangsklasse" az "O Tannenbaum"-ot énelekte el németül, románul, olaszul és magyarul. Természetesen csak az első versszakát. Öröm volt hallani, milyen szépen énekelték a többiek is magyaul! :) Végül minden kisgyerek a saját nyelvén kívánt boldog Karácsonyt, az országa zászlóját felmutatva.
Másnap a gyerekek saját maguk sütöttek mézeskalácsot az iskola konyhájában, amit megehettek, a maradékot pedig hazahozhatták. Következő nap az aulában adtak műsort a zeneiskolás gyerekek. Huszonharmadikán pedig nézhettek egy Karácsonyos vagy Mikulásos filmet, amit ők választhattak ki.

...
Új év: Minden alkalomra tanultak eddig dalt. Az új évhez Rolf Zuckowski, "Die Jahresuhr" című dalát. 

...
Farsang: Nagy hűhót csapnak körülötte. A városban is rendeznek jelmezes felvonulásokat, bulikat. A gyerekek az iskolában és a Hort-ban is külön ünnepelték. Szerintem ez sem különbözik az otthoni szokásoktól. A tanárok is jelmezben voltak, diszkó az alagsorban, jelmezverseny, kis "állomások", ahol különböző dolgokat lehetett játszani (ezeket önkéntes szülők felügyelték), fánkevés. Erre az alkalomra az össznépi bulizós dal: Tim Toupet: "So Ein Schöner Tag - Fligerlied"
Egy két farsangi szünet volt a gyerekeknek, de a Hort működött, sőt mindenféle programot szerveztek nekik. Arcfestés, főzős nap, bowling (rendes bowling pályán), cirkusz.

...

Húsvét: Pont mint otthon. A gyerekek az iskolában tojást festettek, udvaron csokitojásokat, és csokifigurákat kerestek.

...
Anyák napja: Németországban egy héttel később tartják, mint Magyarországon. Itt május második vasárnapján van anyák napja. 
A suliban a gyerekek összevonták az apák napjával, és egy napon kaptunk tőlük ajándékot mindketten.


...
Apák napja (Férfiak napja): "Christi Himmelfahrt". A Férfiak napja megnevezés a legtalálóbb erre az ünnepre. Pünkösd előtt két héttel, Áldozócsütörtökön tartják. 2016-ban május 5-re esett. 
Ilyenkor gyakran látni olyan kerékpárokat, ami mögé/mellé sörrel megpakolt kiskocsi van kötve. A férfiak csoportosan kivonulnak a sörös kocsijukkal, és közösen iszogatnak, jól érzik magukat.
A fiatal, férfikorba lépő férfiaknak ez amolyan férfivá avatási szertartás is.




...
"Schulfest","Unsere Schule ist bunt": Ez a sokszínűség ünnepe. Júniusban tartják. A gyerekeink iskolájában egy hetes projekthetet tartottak a sokszínűség jegyében, majd pénteken egy ünnepséggel, a "Schulfest"-tel zárták. Erről bővebben szeretnék írni, mert nagyon tetszett a kivitelezése, és a program üzenete.



A “Schulfest” a projekthét lezárása volt, ami “A mi iskolánk színes” címet viselte, utalva ezzel arra, hogy 33! különböző nemzetből származnak az itt tanuló diákok. USA, Kanada, Oroszország, Kína, Ukrajna, Olaszország, Románia, Svájc, Svédország, Szíria, Irak, Irán, Afganisztán, Fülöp-szigetek, Ausztrália, Spanyolország, Észtország, Bulgária, Anglia, Ausztria, Franciaország, Csehország, Lengyelország… Magyarország. Nem is sikerült mindet felsorolnom. :)

Ezen a héten úgy tanultak, hogy minden gyerek vihetett be a hazájából származó könyvet, zenét, ételt, képeket, akármit. Megmutathatták hogyan köszönnek ott az emberek, mi az illendő, és mi nem. Milyen az időjárás, milyenek az épületek, hol találjuk a térképen. Akinek a szülei be tudtak menni, ők is besegíthettek.
Egyik nap a kínai betűkkel ismerkedtek, megtanultak pár betűt és rövid szót, pálcikával tanultak enni, a kínai kislány ételt is vitt be ehhez. Elmesélte, hogy az eredeti neve nagyon kimondhatatlan itt Európában, ezért a szülei megengedték, hogy válasszon új nevet magának. Ami mellesleg nagyon szépre sikeredett.
Másnap az arabok betűivel, számaival próbálkozhattak. Aznap lelkesen mesélték, hogy milyen fura, fordítva olvasnak, és hogy az arabok nem az arab számokat használják. :) Tanultak a Ramadan-ról, az iszlám vallásról röviden, és az ottani egyéb szokásokról.

Arab betűk, számok

Az ukrán kisfiú szülei finom süteményt vittek be, és képeket vetítettek az országukról.
Az orosz kisfiú egy nagy Matrioska babát vitt be, és az orosz betűkkel is ismerkedtek. Megtanultak köszönni és elköszönni oroszul…



Én palacsintát sütöttem a gyerekeknek, meg cseresznyéslepényt. Kaptak tőlünk magyaros mintás könyvjelzőket, meg betyáros, huszáros poháralátéteket. Magyar népmesék, Lúdas Matyi (ehhez találtam német összefoglaló szöveget), Móra Ferenc, a Garfildos (Spar matricás) Magyarország könyvet is bevitték. Bújj-bújj zöld ág CD-t és a Kisiskolások aranyalbumát hallgatták aznap, miközben festették a magyar zászlót. Stb.

Közben ugyebár folyik a foci EB (Azoknak, akik később olvassák: 2016.június). Minden nap tippelhetnek a másnapi eredményekre. Aki eltalálja, jutalmat kap. Emellett közösen drukkolnak egymás csapatainak, gratulálnak a győzteseknek, vígasztalják azt, aki nem nyert.

A sulifesztivál pénteken fél 3-kor kezdődött. Aznap, aki akart, mehetett népviseletes ruhában, vagy bármiben, ami a származására utal. Igazgatónő szólt pár szót: 30 másodperc. Polgármester: szintén. Gyerekek műsora: 3 x másfél perc ilyen-olyan tánc, ének. Az utolsó tánc egy magyar tánc volt, amit nem magyar gyerekek adtak elő! Énekeltek is hozzá, tökéletes magyarságal! :)Ünnepség letudva, jöhet a buli és a játék. (Itt eddig még minden ünnepség ilyen sitty-sutty volt, nem engedik hosszú lére.)

A folyosón a 33 nemzet százféle ételét lehetett megkóstolni, amiket a szülők készítettek. Ameddig a szem ellátott, étel volt, de hamar elfogyott minden.

A 33 különböző nemzet ételeit a szülők készítették


Kint különféle nemzeti és univerzális játéklehetőségek voltak. Mi bűvöskockákat vittünk, amit senkinek nem sikerült kiraknia. :) De volt bajor “Nagelbaumstamm”, ahol szöget verhettek egy tuskóba, volt evőpálcikás feladat is, ahol egyik tálból a másikba kellett gumicukrokat pakolni, és akinek sikerült, megehetett egyet.





A lényeg, hogy mindenki nagyon jól érezte magát, közben rengeteget tanultak a világról és egymásról.

Lesenacht: Általában július utolsó hetén tartják, az utolsó tanítási héten. Hogy minden iskolában van -e ilyen, arról nem tudok nyilatkozni, de nálunk hagyomány.
A gyerekek egy estét az iskolában tölthetnek (nem kötelező, de jó buli, ezért kevesen hagyják ki).
Olyan, mint egy sátoros buli, csak a suliban. Visznek magukkal matracot, párnát, takarót, elemlámpát, fogkefét, fogkrémet, kistörölközőt... és becuccolnak az osztályterembe. Esőmentes napon tábortűz is lehet a suliudvaron. Beszélgetnek, olvasnak, a tanító nénijük olvas nekik valamit. Reggel közös reggeli az osztályban. Aznap már nem tanulnak, csak játszanak, rajzolnak, ilyesmi.



Évzáró: Az utolsó héten egyik nap elvitték őket évzáró Istentiszteletre. Ez nem kötelező, az ilyesmik előtt mindig nyilatkozniuk kell a szülőknek, hogy mehet -e a gyerek. Ha nem, addig beül egy másik osztályba.
Egy másik napon a táncos csoport adott elő valamit a suliudvaron.
Utolsó nap: Búcsúzkodás az osztályban, bizonyítványosztás, rövid évzáró, rövidített nap.
Vakáció: 6 hét szünet!
A Hort még két hétig üzemel sok programmal. A tanév kezdete előtt két héttel nyit. De ezt Hort-ja válogatja.

Összegzés:

Megint szeretném elmondani: nem általánosítok. A saját tapasztalataimat írom le.

Abból, amit eddig láttam azt tudom elmondani, hogy sokkal inkább hagyják a gyerekeket gyereknek lenni. Ennek ellenére gyorsan haladtak a tananyaggal, követelmény van. Házifeladat minden nap volt, de nem estébe nyúló. (Jó, a gyerekeim még csak elsősök.)
A szünetek egész évre való elosztása gyerekbarátabb. Mielőtt besokallnának teljesen, jön egy szünet. :)
A sok számonkérés helyett gyakran kiviszik őket, és megnézik miről is tanultak. Ezzel a módszerrel a dolgok sokkal jobban bevésődnek.
Év közben (természetesen tanítási időben) vitték őket erdőbe (termés és levélgyűjtés), játszótérre, szánkózni, korcsolyázni, moziba (film: amiről előzőleg tanultak), színházba (előadás: miről előzőleg tanultak), állatkertbe, a városi könyvtárba (ahova be is iratták őket - gyerekeknek ingyenes), képtárba (miután tanultak Franz Marc-ról, Picasso-ról és még néhány festőről). Másnap mindenki Picasso képeket alkotott, vagy kék lovat rajzolt. :) Mikor Hundertwasser-ről tanultak, akkor meg az ő alkotásait utánozták le.
A tornaórák játékosak. Néhány időpontban úszás volt, vagy "Jugendverkehrsschule".

Az iskolában a gyerekek közül "kiképeztek" pár önkéntes segítőt, akik segítenek a tanároknak a szünetben lezajló udvari konfliktusokat kezelni. Mert bár magasabb itt az ingerküszöb, mint az enyém :) , azért nem hagyják teljesen elvadulni őket. A gyakran kötekedő, másokat bántó gyerek kap egy "fehér pontot", miután az igazgatónő is úgy ítélte meg, hogy kiérdemelte. Három ilyen után viszlátot mondhatnak a tanulónak.

Szülőként minden tájékoztatást megkapunk év közben papíron.
Egyetlen szombati napra sem szerveztek programot (Mo.-on ez biza nem ritka.)
Fogadóórája minden pedagógusnak van hetente egyszer, ha mondandóm van, bemehetek.
Ha a tanárnak van mondandója, küldi "Elternbrief"-ben a gyerekkel.
Gyerekek félévi értékelése: Választható, hogy csak papíron kikérjük, vagy megbeszéljül hármasban: tanár, gyerek, szülő (a szülő csak a hallgatóság). Ezt egyszer majd leírom, mert nagy élmény volt! :)


***



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.